بانک ایران زمین پیشرو در مسئولیت اجتماعی
پیام اقتصاد آنلاین : پیام اقتصاد آنلاین:بهطور معمول زمانی که سخن از مفهوم شرکت و بهویژه شرکت خصوصی پیش میآید، پیشفرض ذهنی افراد به دغدغههای اقتصادی و سوددهی معطوف میشود. از اساس این ذهنیت درست است، زیرا ماهیت وجودی یک شرکت بر مقوله کسبوکار معطوف به سودآوری است.
اما فعالیت اقتصادی و کسب سود تنها بعد یک شرکت به شمار میآید. شرکت بهعنوان سازمانی مطرح است که دارای عناصر انسانی و فیزیکی، ساختار و نظام روابطی ویژه است که بهواسطه آنها فرهنگ سازمانی، ارزشهای سازمانی و حتی ساختاری غیررسمی که عمدتا مبین این ارزشهاست، خلق میشود. مفهوم مسئولیت اجتماعی با فرهنگ و ارزشهای سازمانی مناسبت دارد. این نوع مسئولیت فراتر از وظایف قانونی امتداد مییابد و در واقع، قانون و وظیفه سازمانی حداقلهای مسئولیت اجتماعی شرکت است. از این رو، مسئولیت اجتماعی شرکت در حکم مدلی از کسبوکار است که به شرکت کمک میکند از نظر اجتماعی و بهویژه به خاطر تاثیرات احتمالی خود در جامعه و محیط پاسخگو باشد.
پیتر دراکر، یکی از برجستهترین نظریهپردازان مدیریت گفته است سود برای شرکت مانند اکسیژن برای انسان است. اگر به قدر کافی از آن نداشته باشی، بیرون از بازی هستی، ولی اگر فکر میکنی که زندگی تو تنها نفس کشیدن است، واقعا چیزی گم کردهای! این گفته توجیهی است به نوعی منطق اقتصادی که در آن دنیای سود مادی با دنیایی انسانی و اخلاقی پیوند میخورد. این منطق اکنون در موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت خود را جلوهگر ساخته است.
هاوارد آر. بوون، نخستین تعریف را از مسئولیت اجتماعی شرکت ارائه داده است که طبق آن این نوع مسئولیت عبارت است از: تعهدات کسبوکار بر پیگیری آن دسته از سیاستها، تصمیمگیریها و فعالیتهایی که از نظر اهداف و ارزشهای جامعه مطلوب هستند.
از نظر بانک جهانی، مسئولیت اجتماعی شرکت عبارت است از: تعهد شرکتها بهمنظور کمک به توسعه اقتصادی پایدار کار از طریق همکاری با کارکنان و خانوادههای آنها، جامعه محلی و کل جامعه بهمنظور بهبود کیفیت زندگی به طریقی که هم برای کسبوکار مناسب باشد و هم برای توسعه بینالمللی.
کمیسیون اروپا تعریف خود را از مسئولیت اجتماعی شرکت چنین ارائه میدهد: مسئولیت اجتماعی شرکت مفهومی است که به موجب آن شرکتها، دغدغههای زیست محیطی و اجتماعی را در عملکردهای کسبوکارشان و در تعامل خود با ذینفعان بهصورت داوطلبانه ادغام میکنند.
از دید فرنچ و ساورد، مسئولیت اجتماعی شرکت وظیفهای است برعهده شرکتها، به این معنا که تاثیر سوء بر زندگی اجتماعی که در آن کار میکنند، نگذارند. میزان این وظیفه عموما مشتمل است بر وظایفی نظیر آلوده نکردن، تبعیض قائل نشدن در استخدام، نپرداختن به فعالیتهای غیراخلاقی و مطلع کردن مصرفکننده از کیفیت محصولات. همچنین وظیفهای است مبتنی بر مشارکت مثبت در زندگی افراد در تعریف ایزو ۲۶۰۰۰، مسئولیت اجتماعی یک سازمان عبارتاند از مسئولیت در قبال تاثیرات و پیامدهای تصمیمها و فعالیتهایش (محصولات، خدمات، فرآیندها) بر جامعه و محیطزیست، بهطور شفاف و اخلاقی که موارد زیر را در برمیگیرد:
- مشارکت در توسعه پایدار، شامل بهداشت و رفاه جامعه.
- در نظر گرفتن انتظارات ذینفعان.
- تطابق با قوانین و سازگاری با هنجارهای رفتاری بینالمللی.
- یکپارچهسازی مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و استفاده از آن در روابط خود.
هرچند هنوز تعریف واحدی از مسئولیت اجتماعی شرکت که مورد اجماع باشد وجود ندارد، اما ایزو ۲۶۰۰۰ بهعنوان مهمترین و جدیدترین مرجع و راهنمای مسئولیت اجتماعی شرکت که با مشارکت نمایندگان کسبوکارهای مختلف کشورها تدوین شده است، شاید مورد استنادترین مرجع مفهومی و موضوعی باشد. در هر صورت عموم تعاریف سخن از تاثیرات شرکتها و سازمانها و ضرورت پاسخگویی و تعهد در قبال آن را بهعنوان محور تعاریف خود بیان میدارند. از این نظر، میتوان گفت که مسئولیت اجتماعی شرکت مجموعه الزامات یا تعهدات اخلاقی است که یک شرکت یا سازمان با در نظر داشتن موضوع توسعه پایدار در جهت حمایت کارکنان خود، جامعه (جامعه محلی یا فراتر از آن) و محیطزیست انجام میدهد.
مطالعات مختلف نشان میدهد که ارتباطی دوطرفه بین شرکت و اجتماع وجود دارد. طبق نتایج این مطالعات، هرگاه شرکتها در مسیر ارائه کمک و حمایت به جامعه نقشآفرینی کردهاند، جامعه نیز شرایط لازم برای کسب بازده توسط شرکت و توسعه و پیشرفت واحدهای تجاری را فراهم میکند. در نتیجه، مسئولیت شرکت در قبال اجتماع هم برای خود شرکت و هم برای اجتماع سودمند است. ذینفعان، از شرکتها انتظار دارند اخلاق را در کسبوکار و فعالیتهای خود رعایت کنند و مشتریان ترجیح میدهند از شرکتهایی که نسبت به مسئولیت اجتماعی خود توجه دارند، خرید کنند.
به همین جهت، شرکتهای پیشرو همواره کوشیدهاند میـان دغدغه اقتصادی خود و اجتمـاع و محیطزیست نـوعی تعـادل ایجـاد کنند و مسئولیت اجتماعی خود را جـدی بگیرنـد. این شرکتها به اهمیت ارتباط میان برند یا علامت تجاری خود با مسئولیت اجتماعی شرکت واقفاند. زیرا مسئولیت اجتماعی شرکت نهتنها در میان جامعه و ذینفعان نسبت به برند شرکت آگاهی ایجاد میکند، بلکه تصویری مثبت از آن را در اذهان پدید میآورد. این موضوع از یکسو عملکرد مالی شرکت را تحت تاثیر جدی قرار میدهد و آن را بهبود میبخشد و از سوی دیگر، به تقویت ذینفعان و در شکلی فراگیرتر به حفظ و تقویت جامعه میانجامد. در واقع، سرمایهگذاری در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت، برخلاف پندار برخی، اقدامی هزینهبر نیست. بلکه، اقدامی مبتنی بر مدیریت استراتژیک، در جهت ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت و کمک به توسعه جامعه است.
در همین راستا ، و در داخل کشور بانک ایران زمین در این زمینه پیشرو و مناسب عمل کرده است . اخیرا ، مراسم آیین بزرگداشت سی و هشتمین سال تاسیس انجمن کلیوی زنجان با حضور مدیران استانی بانک ایران زمین، چهره های ماندگار، مقامات دولتی، اساتید دانشگاهی، پزشکان و خیرین استان برگزار شد.
بانک ایران زمین در راستای انجام مسئولیت اجتماعی اقدام به مشارکت در برگزاری سی و هشتمین سال تاسیس انجمن کلیوی زنجان نمود.
در این مراسم نام بانک ایران زمین به عنوان بانک پیشرو و حامی انجمن کلیوی زنجان توسط طهماسبی مدیرعامل انجمن معرفی شد و با اهداء لوح از مدیران این بانک تقدیر شد.
خاطر نشان می دارد انجمن خیریه کلیوی زنجان یکی از قدیمی ترین و فعالترین موسسات خیریه این استان است و طی ماه های اخیر با همکاری بانک ایران زمین از سرویس ها و خدمات بانکی این بانک استفاده می کند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0