ایران از حق خود در میدان آرش گذشت ؟/تحریم و بی پولی دلیل عقب نشینی تهران در برابر کویت
پیام اقتصاد آنلاین: در سال ۱۹۶۲ در میان خلیج فارس ذخایر گازی کشف شد که حجم آن ۶۰ هزار میلیارد فوت مکعب تخمین زده شد، این میدان بین دو کشور ایران و کویت مشترک است، که در سمت ایران با نام «آرش» و در سمت کویت با نام «الدوره» شناخته میشود.
به گزارش پیام اقتصاد آنلاین، از ابتدای کشف این میدان گازی اختلاف میان ایران و کویت بر سر مرز آبی دو کشور، در منطقه قرارگیری این میدان مشترک آغاز شد، ایران از سال ۲۰۰۱ استقرار تجهیزات برای آغاز حفاری اکتشافی در این میدان را آغاز کرد.
کویت با اطلاع از حفاریهای اکتشافی توسط ایران، بحث شکایت در مراجع بین المللی را پیش کشید و در نهایت ایران نیز با هدف حسن همجواری تا تعیین تکلیف این موضوع و تعیین مرزهای آبی فعالیتهای اکتشافی و توسعهای خود روی میدان آرش را متوقف کرد.
در سال ۲۰۱۱، ایران حفاری در این میدان را از سر گرفت و این باعث شد که کویت و عربستان درباره ترسیم مرزهای دریایی خود به توافق برسند.
سپس به مدت چند سال ایران و کویت مذاکراتی برای حل اختلافات بر سر مرزهای آبی و دریایی دو کشور اجرا کردند که نتیجهای در پی نداشت.
کشور کویت با مبنا قرار دادن نتایج لرزه نگاری شرکت شل برای این کشور و با تعریف خط مرزی جدید ادعای مالکیت بر کل مخزن میدان آرش دارد که این مرز هیچ وقت مورد پذیرش کشورمان قرار نگرفته است.
مسئولین وزارت نفت و خارجه بارها در خصوص نادیده گرفتن سهم ایران از میدان آرش همچنین مطالعات و قرارداد جدید برای بهره برداری و توسعه این میدان مشترک به کویتی ها هشدار داده اند.
اما به تازگی عربستان و کویت توافق نامهای را برای طرح توسعه میدان گازی آرش امضا کرده اند!
اختلاف بر سر ميدان آرش از زماني آغاز شد كه ايران امتياز دريايي را به شركت نفت انگليس و ايران اعطا كرد كه بعدا به BP تبديل شد و كويت اين امتياز را به «رويال داچ شل» داد. اين دو امتياز در بخش شمالي ميدان همپوشاني دارند.
اوجی، وزیر نفت ایران در صفحه توئیتر شخصی خود در واکنش به توافق عربستان و کویت برای توسعه میدان آرش نوشت: «مطالعات جامع میدان مشترک آرش با حفاری چاه اکتشافی و انجام لرزهنگاری تکمیل شده و به زودی با نصب جکت (پایه)، عملیات حفاری در این میدان آغاز میشود.
سال ١٣٩٣، وزارت نفت با همکاری کارشناسان به تعریف سناریوهای مختلف مرزی جهت امضای تفاهم نامه فی ما بین رئیس جمهوری کشورمان و امیر کویت اقدام کرد. این در حالی بود که عملیات ساخت جکت آرش نیز در شرف اتمام بود و این سازه آماده نصب در موقعیت تعیین شده بود.
اما متاسفانه پس از سفر امیر کویت، به شکل ناگهانی کلیه فعالیتهای این میدان به حالت تعلیق درآمد و در سکوت خبری جکت (پایه) ساخته شده برای این میدان نیز تغییر کاربری داده و در یک میدان دیگر نصب شد.
ما برای دست یابی کامل به منافع خود در میادین مشترک، به بیش 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم! دستگاههای متولی از جمله وزارت امور خارجه و وزارت نفت باید سیاست گذاریهای خود را متوجه این میادین کنند تا حق مردم ایران تضییع نشود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0