اگر مشتری وفادار داشته باشی می توانی حتی به او پشکل هم بفروشی؟!

پیام اقتصاد آنلاین : "اگه مشتری وفادار داشته باشی بهشون می‌تونی پشکل هم بفروشی!" اینو گفت و کلاس رفت روی هوا. این جمله رو یکی از بچه‌های کلاس در جواب استادی که گفته بود باید مزیت رقابتی داشته باشید تا بتونید محصولتونو بفروشید گفت. البته این حرف خود دوستمون نبود و از یکی از بازاری‎‌های خیلی موفق تهران نقل کرده بود. 


اگر مشتری وفادار داشته باشی می توانی حتی به او پشکل هم بفروشی؟!

حالا ما موندیم حرف کی رو قبول کنیم؟ یکی از خبره‌ترین اساتید بیزینس ایران و یا حرف یکی از معروف‌ترین تجار تهرانی! 

 سال‌ها از اون روز کلاس دانشگاه گذشت و در طی سال‌های مختلف جوابای متفاوتی رو برای این سوال داشتم. بعضی سال‌ها اولی رو ستایش می‌کردم و بعضی سال‌ها هم حق رو به دومی می‌دادم ولی الان به یه جمع‌بندی قابل قبولی رسیدم و اونم اینه که "داشتن مشتری وفادار و سیستمی که مشتری وفادار بسازه خودش میتونه به تنهایی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی بیزینس شما باشه."

 یعنی پذیرفتم که حتی در صورت معمولی بودن محصولتون، شما می‌تونید فروشی بیشتر از حدانتظار داشته باشید چون مشتری وفادار دارید. یعنی اون کالا یا و خدمات رو محصول نگرفتم و کل بیزینس رو محصول در نظر گرفتم و اینجوری داشتن سیستم وفادارسازی رو مزیت رقابتی محصول تعبیر کردم. 

 این مشتری وفادار رو می‌تونه رفاقت‌ها شما با مشتری بسازه، می‌تونه خدمات پس از فروش عالی شما خلق کنه و یا ارتباطات و قدمت شما بناش کرده باشه؛ ولی توی دنیای امروز یکی از بارزترین مثال‌هاش داشتن سوشال‌مدیا و به خصوص اینستاگرام قوی و ارتباط روزانه با کاربرا هستش؛ داشتن سایت هم کمک‌کنندست. 

 اصلا می‌تونید برای کاهش ریسک و مطمئن شدنتون، قبل از شروع کسب و کارتون ایسنتاگرام و سایتتونو راه بندازید و با تولید محتوا، مخاطبان زیادی رو جذب کنید تا از فروش اولیتون مطمئن باشید. 

 داشتن مزیت رقابتی هم خیلی مهمه ولی در صورتی که مشتری داشته باشید و یا مشتری اون ارزش افزوده شما نسبت به رقباتونو درک کنه. برای همین من اهمیت مشتری داشتن رو توی کوتاه مدت مهم می‌دونم و مزیت رقابتی رو برای بلندمدت ضروری می‌دونم. سعی کنید نه کوتاه مدت خودتونو قربانی کنید و نه آینده خودتونو به امروزتون بفروشید.

انتهای پیام/