مصرف‌کننده همیشه مقصر!

پیام اقتصاد آنلاین : مریم شکرانی:در اقتصاد ایران، روال جاری این است که قصور را گردن مردم بیندازند چون برایشان هزینه ندارد اما آیا در بحران‌ انرژی و آب مصرف‌کننده مقصر است؟


مصرف‌کننده همیشه مقصر!

در مصرف گاز مطابق اعلام جواد اوجی، وزیر نفت ۷۰ درصد مشترکان گاز خوش‌مصرف هستند. این نسبت درباره آب و برق هم تکرار  شده است.

در مساله بحران انرژی، عقب‌ماندگی تولید و فرار سرمایه و نبود سرمایه خارجی، نبود تکنولوژی مناسب و به روز، ضایعات بالای تولید، کیفیت و راندمان پایین محصول( مانند ماجرای کیفیت بنزین و خودروی ایرانی) و ترکیب نادرست سبد مصرف انرژی و ... نادیده گرفته شده و توپ را به زمین مصرف‌کننده می‌اندازند.

در ماجرای بحران آب نقش فسادهای بزرگ عمرانی در این زمینه چه قبلا ساخت سد و الان انتقال آب فرافکنی شده و قصور را به گردن مصرف‌کننده‌ای می‌اندازند که سهم آب آشامیدنی و خانگی او حداکثر حدود ۷ درصد آب مصرفی است.

این ماجرا صرفا منحصر به انرژی و آب نیست و در سایر بخش‌های اقتصاد و بازار هم تکرار می‌شود. به عنوان مثال تنش‌های ارزی ناشی از بن‌بست تجارت خارجی را بارها به گردن مردم و خرید دلار انداخته‌اند یا در بخش مسکن که تولید و عرضه مسکن تقریبا حدود یک سوم نیاز بازار و حتی کمتر است، این روال تکرار می‌شود.

در بازار خودرو و انحصار و فساد آن هم مقصر مردم و تقاضای خرید خودرو خوانده می‌شوند!

در این میان کسانی هم هستند که به حکومت می‌گویند قیمت کالا را برای مصرف‌کننده گران کنید و مالیات بگیرید تا علاوه بر لاپوشانی قصورتان در سمت عرضه و تولید، درآمد هم به جیب بزنید!

انتهای پیام/