دست رد عراق به ترانزیت ایران؟!
پیام اقتصاد آنلاین :چیزی حدود ۲۰سال است که #عراق زیر بار اتصال راهآهن خود به #ایران نمیرود. مسیری کوتاه که طول آن تنها ۳۲ کیلومتر است و از مسافت تهران تا کرج کمتر است.
ایران بنا داشت با این خطآهن از یک مسیر عربی یعنی عراق و سپس سوریه به اروپا برسد و برای دسترسی به قاره سبز به ترکیه وابسته نباشد. (دسترسی ایران به اروپا از طریق دروازه ارمنستان هم محل مناقشه است و جمهوری آذربایجان برای تصاحب این مسیر و احداث کریدور زنگهزور وارد گود شده است.)
با وجود این، عراق تا امروز نه تنها اجازه نداده که ایران ریل خود را به این کشور متصل کند که از پذیرش کامیونهای ایرانی در خاک خود طفره میرود و معمولا بار تحویلی در مرزها تخلیه شده و با کامیونهای عراقی حمل میشوند.
حالا حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق به شرق میگوید که دولت عراق برای اتصال راهآهن خود به ترکیه بودجه ویژه در نظر گرفته و جالب است که بدانید برای اتصال ریلی فاو به ترکیه ۲۲۰۰ کیلومتر و برای اتصال شلمچه به بصره فقط حدود ۳۲ کیلومتر خط آهن مورد نیاز است اما عراق پروژه پرهزینه ترکیه را ترجیح داده است.
دی پارسال دویچهوله گزارش داده بود که توافق اولیه بین عراق، #امارات و ترکیه انجام شده تا عراق جایگزین ایران برای انتقال کالا بین امارات و ترکیه شود. با این حساب به نظر میرسد که ایران نه تنها نتوانسته با مسیر عربی عراق و سوریه به اروپا برسد که عراق گزینه تازه برای حذف ایران از مسیرهای ترانزیتی است.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0