چگونه رقبای خودمونو جا بذاریم؟

 پیام اقتصاد آنلاین : معمولا بازار پر از انواع رقبای رنگارنگ و قوی و ضعیف برای ماست. همین موضوع باعث شده کسب و کارمون اصلا دیده نشه و یا اصلا از شروع یه کسب و کار بترسیم. اما ما با داشتن مزیت رقابتی جوندار نسبت به رقبامون می‌تونیم همشونو پشت سر بذاریم و به رهبر بازار خودمون تبدیل شیم. در ادامه انواع مزیت رقابتی که می‌تونیم داشته باشیم رو آوردم. این قسمت یکی از مهم‌ترین بخشای بیزینس مدل و بیزینس پلنه و برای همین به دقت و چند بار بخونیدش:


چگونه رقبای خودمونو جا بذاریم؟

 

1.رهبری هزینه

جنگ قیمتی با رقباتون راه بندازید و بازارشونو تصاحب کنید. بعد از حذف رقیب خیلی از بیزینسا آروم آروم شروع به افزایش قیمت محصولاتشون می‌کنن به این تکنیک دامپینگ (Dumping) می‌گن که می‌تونه روش غیراخلاقی باشه. زمانی از رهبری هزینه استفاده کنید که مشتری‌های بازارتون حساسیت بالایی به قیمت داشته باشن، کیفیت معمولی براشون اوکی باشه و شما هم توانایی مالی این کار رو داشته باشید. برای کاهش قیمت معمولا دو راهکار بزرگ وجود دارد؛ یا باید از کیفیت محصول و خدماتتون کم کنید و یا باید از فناوری‌های جدید مثل هوش مصنوعی استفاده کنید. 

 

2.تمایز 

هر تمایزی در محصول شما که به نیاز پیدا و یا پنهان مشتری پاسخ بده که سایر رقباتون پاسخ ندادن توی این قسمت جا می‌گیره. با استفاده از تعامل با مشتری، مصاحبه با کاربر، کامنت‌های مخاطبینتون و صحبت با بخش پشتیبانی کسب و کارتون نیاز مخاطب رو کشف کنید و محصولی متفاوت که طبق نیاز مشتریه ارائه بدید. حالا چه کالا باشه چه خدمات! اصلا خیلی از مشتریا خواهان خدمات اختصاصی و لاکچری هستن. شما با استفاده از ایجاد تمایز هم سودآوری خودتونو مثل روش رهبری هزینه کاهش نمی‌دید و هم بازارهای جدیدی رو میسازید و می‌گیرید. موارد بعدی به نوعی می‌تونن زیرمجموعه مزیت رقابتی تمایز قرار بگیرن.

 

3.تمرکز 

تمرکز زمانیه که شما روی بازار خاص و یا بخش خاصی از بازار تمرکز کنید و برای اونا محصول و خدمات ارائه بدید. مثلا یه خشکشویی که فقط خدمات شست و شوی کفش رو ارائه می‌ده، می‌تونه مثال مناسبی برای یه کسب و کار کوچیک این شکلیباشه. توی بازاریابی به این بازارهای خاص می‌گن نیچ مارکت (Niche Market). بازار خاص خودتون که فضای کاری زیاد و رقابت کم وجود داره رو کشف کنید و حداقل برای شروع کسب و کارتون توش ورود کنید. این کار خیلی ریسک شکست کسب و کارتونو در ابتدای کار پایین میاره.

 

4.نوآوری

شما می‌تونید با استفاده از نوآوری، معادلات بازارتونو بهم بریزید. جالب‌ترین مثال می‌تونه نوتلا باشه که وقتی دید همه شکلات جامد تولید می‌کنن و این باعث شده بچه‌ها توی مدارس نون رو به گوشه‌ای پرت کنن و فقط شکلات رو بخورن، شروع به تولید شکلات خمیری که از نون جدا نمیشه کرد که الان بهش می‌گن شکلات صبحانه. 

 

5.کیفیت

برای بازارهایی که مشتریان پولداری داره، حتی توی این اوضاع اقتصادی هم کیفیت مهم‌تر از قیمته. اگه اینطور نبود، رستوران‌هایی با منوی میلیونی توی شمال تهران مملو از مشتری نبود. نبض بازار خودتونو پیدا کنید و اگه دیدید بازار و یا حتی بخش قابل توجهی از بازارتون تشنه کیفیت هستن، شروع به ارائه کالا و یا خدمات باکیفیت کنید. هیچ چیز به اندازه کیفیت نمی‌تونه برند شمارو توی ذهن مخاطب ماندگار کنه. شاید کسایی که مثلا اسم رستوران ارکیده رو شنیده باشه درک کنه چی دارم می‌گم.

 

6.برندینگ

بله خود برندینگ به تنهایی می‌تونه مزیت رقابتی باشه. باورش سخته ولی ممکنه یه بیزینس محصولاتی با قیمت و کیفیت مشابه شما ارائه کنه ولی چون برند قوی‌تری داره، فروش چند صد برابری شما داشته باشه. توی بازار و محصولاتی که خیلی توی قیمت و کیفیت قدرت مانور وجود نداشته باشه، سعی کنید با استفاده انداختن نام خودتون سر زبونا فروشتونو بالا ببرید. مثلا توی بازار فروش لوازم خانگی این موضوع خیلی مهم و اساسیه. چون قیمت و کیفیت محصولی که می‌فروشید کنترلش در دست شما نیست. البته برندینگ توی همه بیزینسا می‌تونه مهم باشه ولی توی این مدل بیزینسا خیلی حیاتی‌تره.

 

7.تعامل با مشتریان

اگه مشتری احساس کنه شما قبل از یه فروشنده و بیزینس، دوست و مشاور اون هستید، اون موقع است که می‌شه گفت شما گل کاشتید. توی سوشال مدیا مخصوصا اینستاگرام و تلگرام دائما در حال تعامل با مشتریاتون باشید، راهنماییش کنید و سعی کنید بیش از حد به محصول خودتون اشاره نکنید. این حس همدلی و این که مشتری احساس کنه تنها نیست واقعا می‌تونه یه مزیت بزرگ بیزینس شما باشه. مثلا مشاوره دلسوزانه دادن توی مراکز خدمات زیبایی خیلی می‌تونه شمارو متمایز کنه و به رهبر بازار خودتون تبدیل کنه.

انتهای پیام/