استاندارد دوگانه غربی در قبال غزه و اوکراین

 یک سالی است که دو مورد از بزرگترین جنگ‌های دهه‌های اخیر در خاورمیانه و شرق اروپا به طور همزمان جریان دارند. مقایسه رخدادهای این دو جنگ خونبار و سیاست قدرت های دیگر، می‌تواند معیاری برای سنجش میزان بشردوستی و واقع‌بینی کشورها باشد. 

استاندارد دوگانه غربی در قبال غزه و اوکراین

عملیات ویژه نیروهای مسلح روسیه در اوکراین و نسل کشی اسرائیل در غزه به بهانه مقابله با حماس یکبار دیگر گواه زنده ای بر استانداردهای دوگانه کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده آمریکا است.

رویکرد آمریکا و ناتو در تعیین علل بروز این دو جنگ و محکوم نمودن جنایات رخ داده، کاملا متضاد به نظر میرسد. 

اکثریت سیاستمداران غربی در اظهارات و بیانیه های خود، از آنچه در اوکراین رخ میدهد به عنوان "جنایت جنگی" و "جنایت علیه بشریت" یاد می کنند و همه اقدامات نظامی روسیه برای آسیب رساندن به زیرساخت های نظامی اوکراین (از جمله مسیرهای حمل و نقل و ذخایر سوخت) را بدون استثنا محکوم می نمایند. در همین حال اما وقتی اسرائیل پا را بسیار فراتر گذاشته و غزه را "بمباران فرشی" می کند یا به بهانه حضور نظامیان در یک منطقه مسکونی در غزه یا بیروت، چند مجتمع مسکونی کامل را با خاک یکسان می کند، رویکرد متفاوتی دارند. حتی وقتی اسرائیل به بیمارستان ها، مدارس، نیروهای امدادی، پزشکان و خبرنگاران حمله می کند، هیچ مقام غربی سخنی از جنایت علیه بشریت به میان نمی آورد. 

بر اساس آمار وزارت بهداشت فلسطین، تاکنون بیش از 40 هزار غیرنظامی از جمله کودکان، زنان و افراد مسن در اثر حملات اسرائیل جان خود را از دست داده و 88 هزار نفر هم مجروح شده اند. این آمار طی کمتر از یک سال بدست آمده و نشان دهنده یکی از شدیدترین فجایع انسانی است که تاریخ معاصر جهان به خود دیده است. 

غربی ها آنقدر در دروغگویی و پوشاندن حقیقت درخصوص این جنایات پیش رفته اند که تغییر این رویکرد و آشکار نمودن واقعیت موجود توسط خبرنگاران و رسانه های بی طرف یا سیاسیون دیگر کشورها دیگر ممکن نیست. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با نشریه آمریکایی "فارن پالیسی" به وجود استاندارد دوگانه غرب در قبال عملیات ویژه روسیه و جنگ اسرائیل در غره اذعان کرده است. او پذیرفت که در میان اعضای اتحادیه اروپا و همچنین در بین سیاستمداران آمریکایی هیچ وحدت نظری نسبت به اتفاقات رخ داده در اوکراین و غره وجود ندارد. به گفته بورل، جامعه جهانی از بی توجهی غرب نسبت به تاکتیک های نظامی غیر انسانی اسرائیل در غزه و در عین حال محکوم نمودن اقدامات روسیه در اوکراین، بهت زده است. 

یحیی زبیر، استاد مدرسه اقتصاد KEDGE فرانسه در این خصوص می گوید: ماهیت ریاکارانه نظم آمریکایی را می توان در همین رویکرد آنها دید که روسیه و ایران را بخاطر جنگ اوکراین تحریم می کنند و در عین حال از جنایات اسرائیل در فلسطین حمایت تمام عیار می کنند. این کارشناس ضمن اشاره به تناقض فاحش در سیاست آمریکا می گوید که ایالات متحده و ناتو برای مقابله با روسیه بخاطر آنچه در اوکراین رخ می دهد یک ائتلاف بین المللی ایجاد نموده‌اند ولی با حمایت مستقیم از اسرائیل، دست این دولت را برای نسل کشی در فلسطین باز می گذارند. 

به همین خاطر است که دولت ایالات متحده به ویژه وزیر خارجه این کشور، آنتونی بلینکن و رسانه هایشان در قبال صدور حکم دیوان بین المللی کیفری بر علیه بنیامین نتانیاهو و وزیر جنگش گالانت به دلیل جنایت علیه بشریت در غزه به شدت موضع گرفتند. حتی یک عضو جمهوری خواه کنگره خواستار آغاز روند رسمی برای تحریم دیوان بین المللی کیفری شد چراکه این دیوان افرادی را که "تحت محافظت آمریکا" هستند محکوم کرده است. 

اسرائیل با مشاهده این حمایت تمام قد سیاستمداران و رسانه های غربی حالا در حال تکرار فجایع انسانی غزه در بیروت و لبنان است. پس از بمباران بی سابقه مرکز بیروت برای به شهادت رساندن سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، این پرسش توسط برخی کاربران و خبرنگاران روسی مطرح شده بود که آیا این کشور هم می تواند کاخ ریاست جمهوری و محل حضور ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین را هدف حمله شدید قرار دهد؟ و آیا این اقدام مورد حمایت دیگر کشورها قرار خواهد گرفت؟ 

در واقع هدف از این پرسش، اشاره ضمنی به این موضوع است که روسیه هیچ‌گاه چنین اقدام خارج از عرفی را در قبال نخبگان سیاسی اوکراین یا شهروندان معمولی و زنان و کودکان انجام نداده و با این حال دائما مورد تقبیح غربی ها قرار گرفته است. از آن سو اما اسرائیل هیچ حد و مرزی برای نسل کشی قائل نیست ولی باز هم جهان غرب با تمام توان نظامی، اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای به حمایتش از نتانیاهو ادامه می دهد. 

این رویکرد بخوبی ماهیت جدید استعماری جهان غرب را در معرض دید همگان قرار می دهد؛ حقیقتی که باعث شده واشنگتن با رویکرد هژمونیک و انحصار طلبانه خود قوانین بین المللی را نادیده گرفته و حقوق قانونی دیگر ملل و دول را به زیر پا افکند.

انتهای پیام/