نحوه محاسبه مالیات بر عایدی ارز، طلا و جواهر

یکی از مهمترین حوزه‌های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه که اکنون در دست بررسی و تصویب است، اخذ مالیات از عایدی ارز و طلاست. اما این مالیات قرار است چگونه محاسبه شود و چه کسانی مشمول پرداخت آن خواهند بود؟

نحوه محاسبه مالیات بر عایدی ارز، طلا و جواهر

مالیات بر عایدی سرمایه که از آن با عنوان مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی هم یاد می‌شود، نام طرحی است که نخستین بار در سال 99 مطرح شد.

طبق ماده ۱۲ این طرح که قرار است به عنوان  ماده (۴) به قانون مالیات‌های مستقیم الحاق ‌شود، کلیه اشخاص غیرتجاری «انتقال دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» در خصوص انتقال دارایی‌های مشخص شده در مواد این طرح در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند.

بر اساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه، انواع طلا، نقره، پلاتین و مسکوکات طلا، نقره، پلاتین و همچنین جواهرآلات مشمول این طرح هستند.

این طرح به طور کلی شامل افرادی می‌شود که معادل ۲۰۰ گرم طلای ۱۸ عیار برای هر شخص در سال داشته باشد. بر این اساس یک خانواده چهار نفره حداکثر تا معادل ۸۰۰ گرم طلای ۱۸ عیار در هر پنج سال معاف از مالیات عایدی انواع سکه، طلا و جواهرات است.

البته طلافروشی‌ها معاف از این نوع مالیات هستند و ماخذ مالیات بر عایدی حاصل از فروش طلا و ارز در مورد دیگر افراد، معادل اختلاف قیمت خرید و فروش است.

از سوی دیگر به هر یک از اعضای خانوار در هر پنج سال معادل 200 گرم طلای 18 عیار،معافیت داده شده است؛ یعنی خانوار پنج نفره معادل ارزش یک کیلوگرم طلای 18 عیار معافیت مالیاتی  دارند.

دوره تنفس برای دارایی‌های خریداری شده از قبل در حوزه مسکن و خودرو تا چهار سال پس از اجرای قانون و در حوزه طلا و ارز تا شش ماه پس از اجرای قانون است.

طلا، ارز و جواهرات با نگهداری کمتر از یک سال معادل 30 درصد بین یک تا دو سال سالانه 20 درصد و بیش از دو سال معادل 10 درصد مالیات دارند.


چه کسانی از مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند؟

هر شخص حقیقی بالای ۱۸ سال به میزان فروش معادل دویست گرم طلای ۱۸ عیار از مالیات بر عایدی سرمایه معاف است، البته شرط برخورداری از این معافیت تا سقف مذکور نیز این است که شخص در پنج سال گذشته از این معافیت استفاده نکرده باشد.

از دیگر مواردی که معاف از مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود، معافیت سالانه ۵۰۰ میلیون تومان درآمد غیرشفاف برای هر شخص حقیقی بالای ۱۸ سال است.

با توجه به این معافیت یک خانواده چهار نفره می‌تواند تا دو میلیارد تومان در سال از معافیت درآمد اتفاقی استفاده کند. همچنین آستانه این معافیت سالانه افزایش می‌یابد.

از طرف دیگر امکان یکبار دریافت هدیه معاف از مالیات حداکثر تا ۶.۷ میلیارد تومان برای هر شخص در طول عمر وجود دارد.

آخرین اخبار حوزه طلا و ارز را در صفحه اخبار ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

انتهای پیام/