اگه بیزینس دارید و یا قصد تاسیسشو دارید، این خطاها می‌تونه شمارو از پا دراره:

پیام اقتصاد آنلاین : 

1.ندونستن هزینه‌های ثابت و متغیر و فرقشون

یه سری هزینه‌ها ثابتن و یه سری متغیرن. ثابت مثل پول اجاره جا، حقوق پرسنل و هزینه خرید سیستم. متغیر مثل هزینه‌های تولید هر کالا و یا خدمات، پول حمل و نقل و .... (هزینه‌ای که با تغییر تعداد محصولتون، تغییر می‌کنه) باید این دوتا هزینه رو به خوبی بشناسید، محاسبه کنید و تفکیک کنید. دونستن این مورد برای رسیدن به نقطه سر به سر و سود کردن خیلی مهمه.

 


اگه بیزینس دارید و یا قصد تاسیسشو دارید، این خطاها می‌تونه شمارو از پا دراره:

2.حساب کردن روی حرف افرادی که در کنترل شما نیستن

اون وام که ردیفه، راننده کامیون که اوکیه، پسرخالم حتما میاد برات انجام میده. اینارو بریزید دور. قول‌های نسیه و وعده‌های سر خرمن نباید مبنای اقدامات و تصمیمات شما باشه و همیشه باید سناریو جایگزین داشته باشید.

 

3.نشناختن بازار 

حتما قبل از ارائه عمومی و گسترده کالا یا خدمتتون، بازارتونو یه محک بزنید. شما هرچقدرم که تجربه داشته باشید، بازم بازار شمارو سورپرایز می‌کنه. همچنین ذائقه بازار بر اثر گذر زمان تغییر می‌کنه و این شمایید که همیشه باید منعطف باشید. نمونه اولیه تولید کنید و به بازار عرضه کنید و با مشتریاتون گفت و گو کنید. مطمئن باشید هرچقدر که جلوتر میرید، شگفت‌زده‌تر میشید. 

 

4.نداشتن برنامه و استراتژی

اینجا نمی‌خوام اصرار کنم حتما برنامه استراتژی کت و کلفت و مشخص داشته باشید و یا 100 صفحه پلن بنویسید. ولی حداقل باید بدونید چی می‌خواید، کجا هستید؟ قراره به کجا برسید؟ و چجوری قراره به اونجا برسید؟ داشتن وضعیت موجود و وضعیت مطلوب مثل قطب‌نماییه که به همه پرسنل شما نشون می‌ده مسیر کدوم‌طرفیه و توی اقیانوس کسب و کار به کدوم سمت پارو بزنن. باور نمی‌کنید بیشتر از نصف مراجعینم دقیقا نمی‌دونن کجا می‌خوان برن. 

 

5.نداشتن بهبود و بسته بودن راه ارتباط مشتری

شما هرچقدرم اول کار استراتژی و برنامه داشته باشید و به خیال خودتون محصول خوبی تولید کنید. اگه مسیرای مشخصی برای دریافت بازخورد از مشتریتون و پروسه‌های مشخصی برای بهبود محصولتون نداشته باشید، بالاخره عقب می‌مونید و از بین میرید. حالا این اتفاق میتونه توی یه سری صنایع بعد از دو ماه اتفاقا بیفته و ممکنه بعد از 10 سال اتفاق بیفته.

انتهای پیام/