با این وضعیت ناوگان آیا می‌توان به هاب هوایی تبدیل شد؟

پیام اقتصاد آنلاین – عسل داداشلو : قرار است عملیات اجرایی فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی کلید بخورد، البته با همکاری طرف خارجی (چین).


با این وضعیت ناوگان آیا می‌توان به هاب هوایی تبدیل شد؟

به گفته وزیر راه و شهرسازی این پروژه با ارزش 2 میلیارد دلار یکی از مهم‌ترین،‌ راهبردی‌ ترین و بزرگترین پروژه‌ های عمرانی کشور و گام بلندی در مسیر تبدیل شدن به هاب فرودگاهی در منطقه است.

اما برای پی بردن به اینکه این هدف تا چه اندازه قابل تحقق است و تا چه اندازه شعاری ، نگاهی به وضعیت فرودگاه کشور دوست و همسایه ترکیه می‌اندازیم:

فرودگاه بزرگ استانبول در حال حاضر بعنوان پرترافیک ترین فرودگاه اروپا با بیش از 64 میلیون مسافر سالانه شناخته می‌شود، مساحت ترمینال این فرودگاه که در فاز نخست ظرفیت اعزام و پذیرش 90 میلیون مسافر را دارد، بالغ بر یک میلیون 440 هزار متر مربع است، و فقط فضای فری شاپ ترمینال به 53 هزار متر مربع می رسد، 96 ایرلاین در فرودگاه فعال هستند و به 301 مقصد پرواز دارند، 181 فروشگاه و 104 رستوران و کافه نیز در فرودگاه استانبول کار می‌کنند، این ابر پروژه تنها ظرف 42 ماه ساخته شده است. (ساخت ترمینال 55 هزار متر مربعی سلام در فرودگاه امام حدود 9 سال زمان برده است)

هواپیمایی ترکیش ایرلاینز به عنوان هواپیمایی حامل پرچم ترکیه نقش کلیدی در رونق فرودگاه استانبول دارد، ترکیش ایرلاینز در حال حاضر با بیش از 400 هواپیما در ناوگان خود به 270 مقصد در اقصی نقاط جهان پرواز دارد.

اما رویای هاب فرودگاهی شدن :

بنابر اخبار موجود از قول مسئولان شهر فرودگاهی ، مساحت ترمینال جدید این فرودگاه که در فاز جدید ساخته می شود 410 هزار مترمربع است و در فاز اولیه با ظرفیت 35 میلیون مسافر بازگشایی می شود و در فاز نهایی ظرفیت اعزام و پذیرش 100 میلیون مسافر را دارد، گذشته از اینکه ساخت این ترمینال چه زمانی به اتمام می رسد، نباید فراموش کرد در آینده نزدیک و با اتمام بخش سوم پروژه فرودگاه بزرگ استانبول، ظرفیت آن به سالانه 200 میلیون مسافر افزایش می.یابد.

وضعیت ناوگان هوایی نیز در ایران نیازمند توجه است، به ادعای رئیس سازمان هواپیمایی کشوری کل ناوگان هواپیمایی تجاری ما به 190 فروند هواپیما می رسد، و جای این سوال باقی‌ست که با این وضعیت ناوگان آیا می‌توان به هاب هوایی تبدیل شد؟

توسعه فرودگاه اگرچه شرط لازم برای تحقق رویای هاب فرودگاهی شدن است، اما قطعا کافی نیست. بدون ناوگان ، بدون سیاست درست در حوزه هوایی، گردشگری و .... توسعه فرودگاهی هیچ اثری برای تحقق این رویا ندارد.

انتهای پیام/